Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017

Ένα ρεαλιστικό όραμα για τη "Ριβιέρα" της Θεσσαλονίκης

Δημοσιεύτηκε στη Voria.gr στις 21-1-2017
Είναι δεδομένο πως στη σημερινή οικονομική συγκυρία της χώρας μας όπου οι πόροι δεν περισσεύουν και επιτυχία θεωρείτε να πετυχαίνουμε τα στοιχειώδη, όσοι ασχολούμαστε με την Αυτοδιοίκηση δίνουμε έναν άνισο αγώνα. Ως Αντιδήμαρχος του Δήμου Πυλαίας Χορτιάτη δεν αρκέστηκα «στο κλείσιμο της τρύπας» στο οδόστρωμα, στην έναρξη λειτουργίας της Πολεοδομίας στην Πυλαία, ούτε μεταξύ άλλων στην συμβασιοποίηση ενός κουτσουρεμένου τεχνικού προγράμματος με έκπτωση 50% ώστε να μπορεί να βγει ο προϋπολογισμός. Παράλληλα με τις υποχρεώσεις της θέσης με την οποία με τίμησε ο Δήμαρχος και τον σχεδιασμό που χαράξαμε με την επανεκλογή μας, οραματίστηκα.  Με την απαραίτητη και πολύτιμη βοήθεια των υπηρεσιών μελέτησα καλύτερα την περιοχή μας που εκτείνεται από τον ορεινό Χορτιάτη και καταλήγει στην παραλία της Πυλαίας, και τόλμησα να ονειρευτώ. Και επειδή τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα μόνο όταν τα μοιράζεσαι, θα σας βάλω να συμμετέχετε νοερά σε μία όμορφη εικόνα που πιστέψτε με μπορεί να υλοποιηθεί.
Φανταστείτε λοιπόν στα νότια του Δήμου μας, στην Πυλαία μέσω της οποίας εισπράττουμε σχεδόν το 50% των δημοτικών τελών μας και δραστηριοποιούνται πάμπολλες εμπορικές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, να αποκτούσαμε «εκ του θαύματος» ένα προσβάσιμο παραλιακό μέτωπο με μαρίνα, συνδετήριες οδούς, αθλοπαιδιές, ξενοδοχείο, αγορά, ποδηλατοδρόμο, αίθουσες ψυχαγωγίας, θαλάσσια συγκοινωνία, ακόμα και στάση μετρό.
Φανταστείτε ακόμη και μία εικόνα ενός ενιαίου θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης μας πολεοδομικά ρυθμισμένου, που θα περιλαμβάνει τον Δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης (έχει ΓΠΣ του Ν.2508/97, υπό δημοσίευση) τον Δήμο Θεσσαλονίκης (έχει εγκεκριμένο ΓΠΣ του Ν.1337/83 και υπό εκπόνηση ΓΠΣ του Ν.2508/97 στο Β1 υποστάδιο του) τον Δήμο Καλαμαριάς (έχει ΓΠΣ του Ν.2508/97 εγκεκριμένο και δημοσιευμένο στο ΦΕΚ) και τον Δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη (έχει ΓΠΣ του Ν.2508/97, υπό δημοσίευση εδώ και τρία χρόνια!!).

Περπατήστε νοερά από το Καλοχώρι ως το Αεροδρόμιο «Μακεδονία», και ανεβείτε σε ένα ποδήλατο για βόλτα ή για να μεταφερθείτε στη δουλειά σας. Βρείτε διέξοδο προς τη θάλασσα με προσβάσιμο ναυταθλητισμό και υποδομές. Διασκεδάστε σε πλωτές εξέδρες και επισκεφτείτε τις μαρίνες για χρήση σκαφών και ψυχαγωγία.
Όχι δεν είναι παραμύθι. Δεν είναι πολιτική ανέξοδη διαφήμιση μιας Ριβιέρας της Θεσσαλονίκης, ούτε εξαγγελία τύπου αερόστατου Μπουτάρη και θα εξηγήσω αναλυτικά γιατί.
Καταρχήν όπως ανέφερα παραπάνω το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο περιλαμβάνει τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ) των όμορων Δήμων που είτε ολοκληρώθηκαν, είτε βρίσκονται υπό έγκριση εδώ και πολύ καιρό χωρίς προφανή αιτία. Είναι δεδομένο ότι θα απαιτηθούν μελέτες για την υλοποίηση της ανάδειξης του θαλασσίου μετώπου που ενδεικτικά περιλαμβάνουν πολεοδομικές μελέτες επέκτασης – αναθεώρησης του Δήμου Θεσσαλονίκης, πολεοδομικές μελέτες επέκτασης του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη, μελέτες αστικού σχεδιασμού του Δήμου Καλαμαριάς, μελέτη θαλάσσιας συγκοινωνίας και ενσωμάτωση στο υπάρχων συνολικό σχεδιασμό, μελέτη επέκτασης μέσου σταθερής τροχιάς και ενσωμάτωση στον συνολικό σχεδιασμό, μελέτη ΟΛΘ κλπ.
Όλες αυτές οι μελέτες μπορούν να ανατεθούν άμεσα με διαγωνιστική διαδικασία που θα αποφέρει λόγω της σημερινής μνημονιακής πραγματικότητας εκπτώσεις της τάξεως του 60% και άνω. Αποτέλεσμα αυτών των αναθέσεων δε θα ήταν μόνο η εξασφάλιση εργασίας και αντικειμένου μελέτης στον κλάδο των μηχανικών σε τοπικό επίπεδο και όχι μόνο, που ας μην ξεχνάμε πόσο έχει πληγεί από την επτάχρονη οικονομική συρρίκνωση, αλλά πάνω από όλα η προετοιμασία για ένα ενιαίο έργο πνοής που θα αλλάξει ριζικά την εικόνα της πόλης μας.

Σύμφωνα με την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία και ειδικότερα με τον Ν.4269/2014 (ΧΩΠΟΜΕ) αλλά και με τον νέο νόμο που τον αντικατέστησε, το μοναδικό εργαλείο που μπορεί να παράσχει θεσμική κάλυψη και πλήρη προστασία για το σύνολο των προτεινόμενων ρυθμίσεων και των αλληλοεξαρτήσεων μεταξύ τους, είναι το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (ΕΧΣ) του άρθρου 8 του Ν.4269/2014. Τα ΕΧΣ καταρτίζονται «για τη χωρική οργάνωση και ανάπτυξη περιοχών ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων που μπορεί να λειτουργήσουν ως υποδοχείς σχεδίων, έργων και προγραμμάτων υπερτοπικής κλίμακας ή στρατηγικής σημασίας ή για τις οποίες απαιτείται ειδική ρύθμιση των χρήσεων γης και των λοιπών όρων ανάπτυξής τους».
Από τα παραπάνω συνάγεται επομένως εύκολα, πως ο νόμος παρέχει έναν πάγιο/ επίσημο τρόπο για την χωροθέτηση μεγάλων και ενδεχομένως επιβαρυντικών δραστηριοτήτων που στο προγενέστερο πλαίσιο ήταν κατά κανόνα εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία. Η εκπόνηση και έγκριση ΕΧΣ, το οποίο εγκρίνεται με Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ), θωρακίζει θεσμικά στον μέγιστο βαθμό το σύνολο του περιεχομένου για το θαλάσσιο μέτωπο, ασχέτως της πορείας ολοκλήρωσης και έγκρισης των ΓΠΣ του Ν.2508/97 των εμπλεκόμενων Δήμων, που άλλωστε θα λειτουργήσουν για τις υπόλοιπες περιοχές των παραπάνω Δήμων.
Για να επανέλθουμε στην πραγματικότητα θα αναρωτηθεί κανείς που έχει ασχοληθεί με το θέμα πως είναι δυνατόν να γίνουν αυτά όταν χωρίς πολεοδομικό σχεδιασμό εξακολουθεί να βρίσκεται περισσότερη από τη μισή Ελλάδα. Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα (Καθημερινή «Χωρίς πολεοδομικό σχεδιασμό», Γιώργος Λιάλιος, 19.12.2016) στα 17 χρόνια που ίσχυσε το προηγούμενο νομικό πλαίσιο για την εκπόνηση των γενικών πολεοδομικών σχεδίων ολοκληρώθηκε μόλις το 16% των μελετών που ανατέθηκαν, ενώ ακόμα 31% βρίσκεται σε εξέλιξη. Χαρακτηριστικό είναι ότι το πρώτο γενικό πολεοδομικό σχέδιο εγκρίθηκε... 10 χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου! Με το δε ισχύον εδώ και μια διετία πλαίσιο, που μάλιστα πρόσφατα αντικαταστάθηκε, δεν εγκρίθηκε κανένα νέο πολεοδομικό σχέδιο, αφού δεν είχαν καθοριστεί οι απαραίτητες προδιαγραφές.
Τι είναι αυτό λοιπόν που φταίει για να γίνει το όνειρο πραγματικότητα και να επέλθει μια υπερτοπική ανάπτυξη στην Θεσσαλονίκη μας; Μελέτη που εκπονήθηκε από την αρχιτέκτονα Σουλτάνα Βεζυριαννίδου (η οποία εργάζεται στη διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης)  καταλήγει ως εξής: «Ως γενικό συμπέρασμα μπορεί να υποστηριχθεί ότι το όλο σύστημα κατάρτισης, παρακολούθησης, επίβλεψης και έγκρισης των ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ είναι χαοτικό και ανεπαρκές, δυσλειτουργικό και αναποτελεσματικό σε κάθε επίπεδο και χαρακτηρίζεται από αδυναμία συνεργασίας μεταξύ φορέων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και τοπικών κοινωνιών».
Η έλλειψη συνεννόησης των Δημάρχων της, από μερικούς αποκαλούμενης, Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης είναι δεδομένη και πολλές φορές στηρίζεται σε έλλειψη εμπιστοσύνης λόγω παρελθόντος. Η πραγματοποίηση κατά το παρελθόν - και δυστυχώς συνεχίζεται ακόμη -  αποσπασματικών μελετών από διάφορους φορείς που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους είναι ενδεικτική της αντιμετώπισης κάθε οράματος. Η λοξοδρόμηση σε κάθε σχεδιασμό λόγω εναλλαγής της πολιτικής σκυτάλης και τον αντίστοιχων προσώπων είναι η βασική αιτία του χαμένου χρόνου για την πόλη μας. Η έλλειψη συνεννόησης η μόνη αιτία κάθε καθυστέρησης.
Η σημερινή πραγματικότητα ωστόσο δεν επιτρέπει άλλες καθυστερήσεις. Μια πόλη μοναδική σε ομορφιά και πολυπολιτισμική ταυτότητα, που δεν κατάφερε να έχει Ρυθμιστικό Σχέδιο και παλεύει ακόμη να δει τι θα κάνει με το Λιμάνι και την Διεθνή Έκθεση δεν έχει περιθώριο μεμονωμένης πολιτικής ατζέντας.
Προσωπικά ως πολίτης αυτής της πόλης αλλά και ως ένας από τους πολλούς αιρετούς που βιώνω την πραγματικότητα της μη αυτοδιοίκητης Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σας κατέθεσα το όνειρο μου. Και αν ο Βραζιλιάνος συγγραφέας  Πάουλο Κοέλιο (Paulo Coelho), έγραψε στον Αλχημιστή τη  διάσημη πια φράση «Όταν θέλεις κάτι, όλο το σύμπαν συνωμοτεί για να τα καταφέρεις», εγώ ταπεινά προσκαλώ όλους τους Θεσσαλονικείς Αλχημιστές απλά να συνεννοηθούμε.


Πάρης Τσογκαρλίδης
Πρώην Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών & Πολεοδομίας Δήμου Πυλαίας Χορτιάτη
Επενδυτικός Σύμβουλος & Ηλεκτρολόγος Μηχανικός

4 σχόλια:

  1. ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΟΜΩΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ (ΤΣΑΛΔΑΡΗ 10 , ΠΥΛΑΙΑ) ΔΕΝ ΤΟ ΦΤΙΑΞΑΤΕ ΚΥΡΙΕ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΤΟΣΕΣ ΕΝΟΧΛΗΣΕΙΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΜΟΥ. ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ "ΡΙΒΙΕΡΑ" ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΑΣ. ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΑ ΧΙΟΝΙΑ ΕΙΧΑΜΕ ΚΑΙ ΠΑΓΟΔΡΟΜΙΟ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΩΡΑΙΕΣ ΥΠΟΔΕΟΜΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΦΤΙΑΞΑΤΕ. ΛΙΜΝΗ ΟΤΑΝ ΒΡΕΧΕΙ, ΠΑΓΟΔΡΟΜΙΟ ΟΤΑΝ ΧΙΟΝΙΖΕΙ.
    ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
    ΕΝΑΣ ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΟΣ ΔΗΜΟΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κύριε Αναστασόπουλε,

    Τα πολλά αιτήματα που καταφθάνουν ειδικά στην περιοχή την Πυλαία εξετάζονται όλα από την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών και βάση προϋπολογισμού εκτελούνται όσα είναι δυνατόν. Θα ξανά ενημερωθώ για τη Τσαλδάρη που αν θυμάμαι καλά πρέπει να είχε θέμα με τις κλίσεις στο οδόστρωμα καθώς και απο τις υποβαθμίσεις που γίνανε στα κράσπεδα από πολίτες για να μπορούν αν παρκάρουν στο χώρο τους. Αν δεν σας κάνει κόπο στείλτε μου την απάντηση που σας είχε αποσταλεί ή τον αριθμό πρωτοκόλλου.
    Όσον αφορά το άρθρο δεν ισχυρίζομαι οτι τα έχουμε κάνει όλα καλά κάτι που το μνημονεύω και στην εισαγωγή όπου ενδεικτικά να σας αναφέρω οτι το κουτσουρεμένο τεχνικό πρόγραμμα που διαχειριστικά όσο διετέλεσα Αντιδήμαρχος δεν αρκεί και όλες τις ανάγκες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
    Η αγανάκτηση σας ειναι σεβαστή αλλά αυτό δεν αφαιρεί το δικαίωμα σε κάποιον να καταθέτει την πραγματικότητα ύπαρξης θεσμικού πλαισίου για οτιδήποτε οραματικό.
    Για κάθε επικοινωνία που δεν επιθυμείτε σας παρακαλώ να διαγραφείτε από την λίστα ενημέρωσης και είμαι στη διάθεση σας για κάθε επικοινωνία.

    Πάρης Τσογκαρλίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ πολύ για την άμεση απάντηση σας αλλά θα την προτιμούσα όταν ήσασταν ακόμα αντιδήμαρχος. Συμφωνώ και συγχαίρω το δήμο για τα έργα που έχει κάνει αλλά μου είχαν υποσχεθεί, προεκλογικά πάντα, ότι το ζήτημα θα λυθεί άμεσα και νομίζω είναι πιο ζωτικής σημασίας από τον εξωραισμό ενός πάρκου. Όσον αφορά το πόρισμα των τεχνικών του Δήμου νομίζω πως πάνε να ρίξουν το βάρος στους ιδιοκτήτες. Ο οποιοσδήποτε βρεθεί στο δρόμο θα δει ότι τα κράσπεδα δεν έχουν καμία σχέση με το θέμα. Ο δρόμος είναι κυματοειδής σε αρκετό μήκος και παρόλο που έχει σωστή κλίση το νερό της βροχής παραμένει στάσιμο στις κοίλα σημεία που δημιουργούνται λόγω της κυματοειδούς μορφής του δρόμου. Τα χαμηλά κράσπεδα το μόνο που κάνουν είναι απλά να μπαίνει νερό και στους χώρους στάθμευσης. Και επίσης οι τεχνικοί που ήρθαν τη δεύτερη φορά μας είπαν και ψέματα ότι με πήραν τηλέφωνο αλλά δεν το σήκωσα. Φυσικά δεν υπήρχε καμία κλίση σε κανένα τηλέφωνο (σταθερό ή κινητό) , ούτε καν μπήκαν στο κόπο να χτυπήσουν το θυροτηλέφωνο μου που βρίσκεται ακριβώς μπροστά στο πρόβλημα. Μάλλον δεν ήρθε κανείς. Τις επιστολές θα σας τις στείλω και εστάλησαν επί δική σας αντιδημαρχίας. Έχω στείλει και φωτογραφίες στο γραφείο του Δημάρχου μαζί με τις επιστολές αλλά εδώ και 2 χρόνια παραμένουν σε κάποιο συρτάρι στην αντιδημαρχεία. Επίσης να σας θυμίσω ότι είχαμε μιλήσει και στο τηλέφωνο κάποια στιγμή και ενώ υπήρχε αίτημα μου πριν τις εκλογές επί αντιδημαρχείας κ. Τσίγκρου εσείς δεν γνωρίζατε τίποτα και έτσι σας ξαναέστειλα τις επιτολές. Με χαρά μου να σας στείλω και νέες φωτογραφίες από το χιονιά και το παγοδρόμιο που δημιουργήθηκε εκείνες τις μέρες. Πάλι καλά που είχα προμηθευτεί αλάτι από το Δήμο και έριξα. Πάντως σας ευχαριστώ και πάλι για την απάντηση σας.
    Μίλησα και με αρκετούς φίλους στο κόμμα και όλοι θέλησαν να με βοηθήσουν. Μάλιστα κάποιοι προσφέρθηκαν να σας πάρουν και τηλέφωνο γιατί σας γνωρίζουν προσωπικά αλλά εγώ δεν θέλω να γίνει η δουλειά μου επειδή είμαι του κόμματος αλλά επειδή πραγματικά ενδιαφέρεται Δήμος και δη ο Δήμαρχος για τους δημότες του. Όχι μόνο εκδηλώσεις και πανηγύρια. Θέλουμε και έργα.
    Ευχαριστώ πολύ και συγνώμη για την αγανάκτηση μου αλλά το πρόβλημα υφίσταται επίσημα(ενημέρωσα το Δήμο) από το 2014 και ανεπίσημα πολύ πριν το 2014. Σε ένα χρόνο το Μάιο έχουμε πάλι εκλογές. Ελπίζω μέχρι τότε να έχει επιλυθεί το ζήτημα. Αν δεν λυθεί και μέχρι τότε θα σκεφτώ όλες τις πιθανές νόμιμες ενέργειες προκειμένου να λυθεί το ζήτημα. Η κατάσταση απλά δεν πάει άλλο.

    Με εκτίμηση,
    Δημήτριος Αναστασόπουλος


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κύριε Αναστασόπουλε,

      από ότι φαίνεται καλά θυμόμουν την Τσαλδάρη και σας λέω ότι την επισκέφτηκα την οδό για να δω προσωπικά αυτά που μου μετέφεραν στην Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών (κάτι που συνήθιζα να κάνω συχνά όσο ήμουν Αντιδήμαρχος). Διαπίστωσα και εγώ και το θυμάμαι πολύ καλά ότι κάτοικοι της περιοχής προχώρησαν σε υποβάθμιση των κρασπέδων χωρίς συνεννόηση με τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου και προφανώς για να μπορούν να εισέλθουν με τα ΙΧ στις ιδιοκτησίες τους. Είναι επίσης δεδομένο ότι κάθε υποβάθμιση κρασπέδου γίνεται εφόσον αιτηθεί ο πολίτης στο Δήμο άδεια εισόδου - εξόδου όπου ο νόμος προβλέπει τέλη διέλευσης και οι πολίτες αποφεύγουν να το κάνουν. Όπως καταλαβαίνετε επομένως αν υπήρχε συνεννόηση ίσως το πρόβλημα να ήταν πιο περιορισμένο.
      Χωρίς να αμφισβητώ τα λεγόμενα σας (θέμα κλίσεων που μπορεί να προκλήθηκαν από τα στάσιμα νερά, τις λάθος υποβαθμίσεις ή τυχόν κακοτεχνία) , σας πληροφορώ ότι κάθε πολιτικός προϊστάμενος στηρίζεται τις υπηρεσίες που ελέγχουν κάθε αίτημα (είτε είναι ο ίδιος μηχανικός είτε όχι).
      Επίσης είμαι σχεδόν σίγουρος ότι σας έχει αποσταλεί απάντηση (ταχυδρομικά) όσο ήμουν Αντιδήμαρχος διότι συνήθιζα μετά από προσωπική αυτοψία να επισπεύδω τις απαντήσεις που πάντα στηρίζονταν σε τεκμηριωμένη άποψη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών. Αν για κάποιο λόγο δεν τη λάβατε μπορεί να αναζητηθεί από την κ Σόρμα που είχε (και πάλι αν θυμάμαι καλά γιατί ήταν πολλά τα θέματα υπό διαχείριση) χρεωθεί το αίτημα σας.
      Προσωπικά πρεσβεύω την αχρωμάτιστη Τοπική Αυτοδιοίκηση και κάθε νόμιμη ενέργεια.
      Στη διάθεση σας για κάθε επικοινωνία.

      Πάρης Τσογκαρλίδης

      Διαγραφή